Een product retourneren

Het kan voorkomen dat wanneer je jouw bestelling hebt ontvangen, deze toch niet geheel aan je verwachtingen voldoet. In dat geval heb je het retourrecht. Dit recht geeft jou de mogelijkheid om een deel of de volledige bestelling terug te sturen naar de webshop. De minimale retourtermijn is door de wet vastgesteld op 14 dagen vanaf het moment dat je het product hebt ontvangen. Sommige webshops hanteren een langere retourtermijn. 

Tip: Wil je weten hoe lang de retourtermijn bij de betreffende webshop is? Bekijk dan hun algemene voorwaarden. Deze kun je vinden in de orderbevestiging en bij de bestelling in Mijn beslist.nl.

Retourprocedure en retourkosten

Zowel de kosten als de retourprocedure verschillen per webshop. Wettelijk komen de kosten voor het retour sturen voor rekening van jou als consument. Er zijn echter ook webshops die deze kosten voor hun eigen rekening nemen. Bij het pakketje dat je ontvangt voegen de meeste webshops een formulier voor herroeping toe. Dit formulier geeft je de mogelijkheid om jouw retour aan te melden.

Heb je geen formulier ontvangen, maar wil je een product retour sturen? Neem dan contact op met de desbetreffende webshop. De contactgegevens van deze webshop vind je terug in de orderbevestiging die je van beslist.nl hebt ontvangen. Indien je geen formulier voor retour hebt ontvangen van de webshop en geen contact krijgt met de webshop dan kan je ook gebruik van het modelformulier voor herroeping*, maar bent hiertoe niet verplicht. Vergeet voor een snelle retourafhandeling bij het aanmelden van je retour niet je naam, adres, woonplaats en ordernummer te vermelden. Na de aanmelding dien je zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen (na aanmelding van het retour), de producten ook daadwerkelijk terug te sturen.

De meeste webshops zullen zo snel mogelijk overgaan tot terugbetalen, maar wettelijk heeft de webshop vanaf het moment het moment van ontvangst van de ontbindingsmededeling, maximaal 14 dagen de tijd om dit in orde te maken. Een webshop mag wachten met terugbetaling totdat de producten de producten zijn ontvangen of als jij aangetoond hebt de producten te hebben teruggezonden. Een webshop betaalt je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de oorspronkelijke transactie is verricht, tenzij je uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel instemt

Voor het juiste retouradres verwijzen wij je naar de bevestigingsmail en/of de website van de betreffende verkoper.

Let op: Stuur de producten voldoende gefrankeerd en goed ingepakt retour om problemen te voorkomen. Jij bent als verzender verantwoordelijk voor de retourzending! Bij duurdere producten kan het raadzaam zijn om het pakket met een track & trace code te versturen.

Uitzonderingen

Het is belangrijk om te weten dat bepaalde producten uitgesloten zijn van het retourrecht. Zo is het niet mogelijk om onderstaande producten retour te sturen.

  • Bederfelijke waren (binnen de bedenktermijn)
  • Maatwerk producten
  • Losse tijdschriften / kranten
  • Loterijkaartjes

Ook verzegelde producten zijn uitgesloten van het retourrecht vanaf het moment dat de verzegeling is verbroken. Denk hierbij aan cd’s, dvd’s en andere dragers van audio- of video-opnamen of software waarbij de inhoud gemakkelijk kan worden gekopieerd. Dit geldt ook voor producten die om hygiënische of gezondheidsredenen verzegeld zijn, zoals bijvoorbeeld vitaminepillen, erotische artikelen etc.

Op producten die je met korting of in de uitverkoop hebt gekocht is het herroepingsrecht wel gewoon van toepassing. 

Uitpakken en uitproberen

Je mag thuis met het product doen wat je er redelijkerwijs in de winkel ook mee mag doen. Zo mag je een kledingstuk passen, maar mag je niet de kaartjes verwijderen of hem aantrekken voor een avond uit. Je mag een product dus wel uitpakken en uitproberen. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan geen harde eis zijn in de retourvoorwaarden.

Wanneer je een product beschadigd, er slijtage is opgetreden of onderdelen kwijt zijn geraakt, mag de webshop de schade verrekenen met het terug te betalen bedrag. Deze schade moet zijn ontstaan doordat jij als consument meer met het product hebt gedaan dan nodig is. Kijk ook voor meer informatie over de regels voor de terugbetaling in het artikel Terugbetaling.