Garantie

Ook als je online iets koopt, heb je recht op een deugdelijk product. Het product moet zijn of doen wat jij er redelijkerwijs van mag verwachten.

Wat mag je verwachten?

Het product moet alle eigenschappen bezitten die redelijkerwijs horen bij het soort product dat je hebt besteld. Tevens moet het product de verwachte levensduur waarmaken. De levensduur die je mag verwachten is afhankelijk van diverse factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de prijs die je hebt betaald, het soort product dat je hebt gekocht, waar het product voor wordt gebruikt, wat in de omschrijving staat weergegeven en wat de verkoper je heeft verteld. Zo mag je een langere levensduur verwachten van een wasmachine van €800,- dan van een wasmachine van €300,- en mag je niet verwachten dat een tweedehands product net zo lang meegaat als een nieuw exemplaar. Ook de informatie die de fabrikant van het product publiceert heeft invloed op de levensduur die je mag verwachten. 

De garantietermijn

Verkopers in Europese landen moeten wettelijk minimaal 2 jaar garantie bieden op geleverde producten. Binnen deze garantieperiode dient de verkoper of fabrikant het product gratis te repareren of te vervangen, mits je het product niet oneigenlijk hebt gebruikt. De nationale regels mogen hier alleen in voor de consument positieve zin van afwijken. In Nederland hanteren we dus de verwachte levensduur en dat zou kunnen betekenen dat je voor een bepaald product recht hebt op 5 jaar garantie. Per product moet worden beoordeeld hoe lang de verwachte levensduur en dus de garantietermijn zou moeten zijn. Hierbij is het belangrijk dat zowel jij als de webshop zich redelijk opstellen. 

Aanvullende informatie

  • De wettelijke garantie in Nederland is dus niet hetzelfde als de wettelijke garantie in andere Europese landen. Zo geldt in België bijvoorbeeld voor elk product de wettelijke garantie van 2 jaar. Na die termijn kan je je hier niet meer op beroepen, tenzij er in de tussentijd reparatie of vervanging heeft plaatsgevonden waardoor de termijn is verlengd.
  • Je dient met een product te doen waar het voor bedoeld is. Is het product oneigenlijk gebruikt kan dit tot gevolg hebben dat je geen recht hebt op gratis reparatie of vervangen. Zo valt ook bijvoorbeeld val-, stoot-, of vochtschade veelal niet onder de garantie 
  • Een product zal niet de gehele levensduur perfect werken. Dit mag je dan ook niet verwachten.
  • Garantie is niet hetzelfde als retourneren, maar om gebruik te maken van de garantie, kan het noodzakelijk zijn om het product naar de leverancier of fabrikant terug te sturen.
  • Bovenop de wettelijke garantie kan een verkoper aanvullende verkopersgarantie bieden en een fabrikant aanvullende fabrieksgarantie. Omdat dit een extra’tje is mag de verkoper of fabrikant hier wel voorwaarden aan stellen. De verkoper moet de inhoud van deze garantie goed omschrijven. Voor deze garantie moet ook de duur worden vastgelegd. 

Neem in een dergelijk geval contact op met de webshop en leg de situatie uit. Mocht je er samen met de webshop niet uitkomen neem dan contact op met de klantenservice van beslist.nl. Wij gaan dan ons best doen om dit zo goed mogelijk voor je op te lossen.